Rehberlik Nedir?

18.05.2016 2116

CİDDE ULUSLARARASI TÜRK OKULU MÜDÜRLÜĞÜNDE REHBERLİK

Rehberlik ne değildir?

a) Rehberlik çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.

b) Rehberlik öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.

c) Rehberlik öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.

d) Rehberlik öğrencilere test uygulamak, anket yapmak, fiş doldurmak dosya tutmak gibi rutin işler değildir.

e) Rehberlik okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.

f) Rehberlik idarenin istek ve arzularını öğrencilere empoze etmek, öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık etmek işi değildir.

g) Rehberlik öğrencilerin devamsızlıklarını incelemek, karne yazmak sekreterlik yapmak değildir.

h) Rehberlik öğrenciyle ahbaplık etmek, sohbet yapmak, dertleşmek değildir.

i) Rehberlik bilgi vermek, ikna etmek inandırarak ve önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

Rehberlik Nedir?

a) Rehberlik öğrencinin kendisine yardım etmesi ağırlıklı çalışmalardır.

b) Rehberlik öğrencinin kendisini tanıması ortaya koyması, kendi kararlarını kendisi vermesi, kendi hayatını kendisi yönlendirmesi ve sonuçlarında sorumlu olması işidir.

c) Rehberlik isteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır.

d) Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan test, anket, bilgi toplama amaç değil, öğrencilere yardımcı olmak için kullanılan araçtır.

e) Rehberlikte danışan öğrencilerin özellikleri ne olursa olsun, hasta olarak algılanmaz ve özelliklerine kişiliklerine saygı duyularak yürütülen çalışmalardır.

f) Rehberlikte ilişkiler tek yönlü olmayıp, rehber ile öğrencinin karşılıklı saygı, hak, sorumluluk işbirliğine dayalı bir etkileşim ilişkisidir.

g) Rehberlikte öğrenci hakkında edinilen bilgiler açık yakalama, tehdit etme baskı aracı olarak kullanılmayıp gizli ve özel her türlü bilgiler onun en verimli gelişimi için kullanılır ve gizli tutulur.

h) Rehberlik öğrencinin karşılaştığı veya ileride karşılaşacağı problemler için öngörü kazandırmak, problemlere hazır hale getirmek, çözüm için beceri ve anlayış oluşturmaktır.

i) Rehberlik bireyin benlik ve kişilik gelişimine yardımcı olmaktır.

j) Rehberlik disiplin işi değildir. Yalnız öğrencilere her türlü uyumları için, program ve birlikte yaşama, bilmeden hatalara düşmemeye yönelik kurallar hakkında bilgi verilebilir.

k) Rehberlik öğrencilerin her türlü eğitimi ve gelişimi için uygun ortam yaratmaktır.

l) Rehberlik sadece sorunlu olan öğrencilerin problemlerinin çözümüne yardımcı olma, onlara bir takım hizmetler sunmayla sınırlı değildir. Önleyici, yönlendirici, uyum sağlayıcı, geliştirici, bütünleştirici, aydınlatıcı fonksiyonlarıyla diğer öğrencilere de hitap etmektedir.

Benimsediğimiz Temel İlkeler 

Bizler sorun ve sonuç odaklı bir Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlikten ziyade çözüm ve süreç odaklı bir anlayışı benimsiyoruz. Ülkemizde birçok okulda, Psikolojik Danışman yetersizliği nedeniyle daha çok sorun odaklı bir Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik sistemi uygulanmaktadır.Cidde Uluslararası Türk Okulu Müdürlüğü Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi olarak sorun çıktığında müdahale eden bir yaklaşımdan ziyade sorunlar oluşmadan onları belirleyip çözüm odaklı yaklaşımlar geliştiren, gelişimsel ve önleyici çalışmalar yapan bir anlayışı benimsiyoruz.

PDR Birimi olarak sosyal etkinliklerin-projelerin, sportif ve sanatsal faaliyetlerin öğrencilerin psiko-sosyal gelişimleri açısından çok önemli olduğunu; öğrenci potansiyelini geliştiren ideal bir öğretim ortamının aslında birçok problemi oluşmadan engelleyeceğini bildiğimiz için bu faaliyetleri destekliyor ve birim olarak gerekli katkıları sağlıyoruz.

PDR Birimi olarak, asık suratlı, çocukların sürekli olumsuz davranışlarına odaklanan, zamanının çoğunu odasında geçirip, sorunu olan öğrencilerin kendisine zaten ulaşacağına inanan bir yaklaşımı reddediyor; zamanının çoğunu öğrencilerle geçiren, daha çok olumlu davranışlara odaklanıp o davranışların gelişmesi için çalışan, güler yüzlü, neşeli ve etrafa pozitif enerji yayan bir anlayışı benimsiyoruz.

PDR Birimi olarak sınırlı zamanlarda ulaşılan bir birimden ziyade velilerin istedikleri zaman ulaşabildikleri ve faaliyetlerimizden haberdar olabildikleri bir Birim olmayı hedefliyoruz. 

PDR Birimi olarak, sadece öğrenciler ile çalışmalar yapmaktan ziyade öğretmenleri ve velileri de içine alan bir yaklaşımı benimsiyoruz. Çünkü, bir öğrencinin eğitimi ve psiko-sosyal gelişimi en etkili olarak öğrenci-öğretmen-veli-psikolojik danışman işbirliği ile sağlanabilir.

Öğrenci Yönlendirme:

Herhangi bir disiplin sorunundan gelen öğrenci ile kesinlikle yaşadığı problem hakkında konuşulmaz. İlk önce "güven" sağlamak önemlidir. Ardından belirli bir görüşme takvimi ayarlanır ve görüşmeler yapılır. Öğrenci, kesinlikle ve kesinlikle 40 dakikalık bir görüşme ile değerlendirilmez.

 

Bir öğrenci dışarıdan bir destek alacaksa izlenecek prosedür şöyledir:

1. Sınıf öğretmeninin bir hafta boyunca öğrenciyi gözlemlemesi
2. Branş öğretmeninin bir hafta boyunca öğrenciyi gözlemlemesi
3. Veli ile konunun paylaşılması
4. Ortak bir karar alınması

Öğrenci ile bireysel olarak yapılan çalışma, velisine o gün içinde mutlaka bildirilir. PDR birimi disiplin sağlama yeri değildir. Bu konuda öğretmenlere gerekli olan uyarılar mutlaka yapılır. Öğrenciler, cezalandırma amacıyla birime gönderilemez.

Öğrenciye Yönelik Etkinlikler 

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik birimi olarak yaptığımız hizmetlerin en önemli parçasını öğrenciye yönelik etkinlikler oluşturmaktadır. Birimimiz, "yalnızca mutlu çocuklar öğrenir", ilkesinden yola çıkarak öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerini ve öğrenmelerini destekleyen bir okul ortamı oluşturmayı amaçlamaktadır. 


Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Biriminin Veli Yönü: 

"Anne-Babalar Değişikliği Yaratır." anlayışını benimseyen Cidde Uluslararası Türk Okulu  Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi, siz velilerimiz için;


Bireysel Veli Görüşmeleri:

Öğrencilerin kişisel, sosyal ve akademik gelişimleri hakkında konuşmak isteyen velilerimiz önceden randevu alarak Rehber-Psikolojik Danışmanlarımızla bireysel görüşme yapabilirler Bireysel görüşmelerde randevu sistemi çok önemlidir. Randevu almanız konu hakkında ön çalışma yapmamızı sağlar. Önceden randevu almadan yapmak isteyeceğiniz görüşmelerin gerçekleşmesi, Psikolojik Danışmanın zamanın uygun olup olmamasına bağlıdır.

Veli Seminerleri:

Öğrencilerin içinde bulunduğu gelişim dönemlerine uygun olarak yıl boyunca çeşitli seminerle verilecektir. Aşağıdaki seminerlere ek olarak velilerimizden gelen taleplere göre yeni seminerler hazırlanabilir. 


Velilerin katılımı:

Cidde Uluslararası Türk Okulu´nun eğitim sisteminde veliler, işin dışında değillerdir. Öğretmenler, velileri çocuklarının eğitimi konusunda bilgilendirir, yönlendirir ve ikna eder. Çocuğunun eğitimine ve gelişimine duyarsız kalmaması için velilerle belli aralıklarla, belli konularda görüşmeler gerçekleştirilir. Velilerin mesleki başarılarından, öğrenci programlarında yararlanılır.

 

       Abdusselam TUFAN                                                                                     Songul Şahin YARDIMCI

        Rehber Öğretmen                                                                                             Rehber Öğretmeni